.breadcrumbs{ padding:5px 0px 5px 5px; margin:0;font-size:95%; line-height:1.4em; border-bottom:4px double #cadaef; } .post img { max-width: 520px; width: expression(this.width > 520 ? 520: true); }

الأحد، ١١ أبريل ٢٠١٠

حوار جرىء

 الصورة رمزية وليست صورة ضيف الحوار
بداية اعتذر عن انقطاعى عن الكتابة رغم هذا الزخم من الاحداث السياسية فى الفترة السابقة ، ولكن حبيت ارجع لكم بتجربة واقعية وحوار مع من عاش التجربة ، هذه التجربة هى تجربة أحد المواطنين وهو عم محمد ، وهو أحد المهتمين سابقا بالتصويت فى الانتخابات وأجريت معه هذا الحوار :
أنا : سلام عليكم يا عم محمد
عم محمد: وعليكم السلام ..اتفضل 
أنا : اخبارك ايه ؟
عم محمد : الحمد لله عايشين بالعافية 
أنا : ليه بالعافية خير ان شاء الله 
عم محمد : ايه يا استاذ انت مش عايش فى بلدنا ولا ايه؟؟
أنا : ايه اللى مزعلك بس يا عم محمد فيه ايه؟
عم محمد : يا استاذ كل حاجة حوالينا بقت وحشة ، بقينا بناكل عيش بالبطاقة ويريته كويس ، ومش عارفين نزرع زرع نظيف ، ومش عارف أعلم بناتى تعليم كويس ، وحتى التعليم بتاعهم مشغلهومش ، أنا هصرف على البنتين طول عمرى ولا ايه يا بيه؟؟!!
أنا : يا عم محمد لو الاوضاع وحشة ومش عاجباك ممكن تغيرها ؟؟
عم محمد : ازاى بس ؟
أنا : فيه حاجه اسمها انتخابات وممكن تختار نائب يطالب الحكومة انها توفر المطالب دى للناس اللى زيك ومصر كلها كمان
عم محمد : انتخابات ؟؟!!!! ههههههههههههههههه ما نجيلكش فى انتخابات يا بيه
أنا : ليه يا عم محمد انت مش عارف انك ممكن تختار النواب اللى انت شايفهم كويسين ويقدروا يعملوا حاجة ؟
عم محمد: هقولك على حاجة انا كل انتخابات اروح اللجنة ويفضلوا موقفينى مع كل الناس لحد اذان المغرب وبعدين يقولوا خلاص احنا ماشيين 
أنا : ازاى يا عم محمد طالب بحقك وقولهم دخلونى انتخب 
عم محمد : اطالب ايه بس طالبت مرة انى ادخل وعينك ما تشوف الا النور لقيت الضرب جاى من كل اتجاه وانا راجل كبير ومش حمل بهدله يابيه 
أنا : هما مين دول اللى ضربوك ؟
عم محمد : اللى منعونى ادخل انتخب علشان عندهم اوامر بكده
أنا : طيب عملت محضر ضدهم ؟
عم محمد : يابيه بقولك عندهم اوامر بكده هعمل محضر فى مين ؟؟ وأقول فيه ايه ؟؟ وأتهم مين ؟ أنا معرفش اسماء حد فيهم 
أنا : انت اصلا عندك بطاقة انتخابية اصلا يا عمى محمد؟؟
عمى محمد : اه عندى بنتى طلعتهالى 
أنا : هما بناتك تعليمهم ايه ؟
عم محمد : واحدة معاها كلية تجارة والتانية معاها اداب قسم انجليزى 
انا : ما شاء الله ربنا يبارك فيهم 
عم محمد : الله يكرمك يابيه
أنا : طيب انت سمعت عن الدكتور محمد البرادعى؟
عم محمد : اه شفته فى التليفزيون
أنا : انت متابع بقى يا عم محمد !!
عم محمد : على قدى يعنى
أنا : عرفت انه عاوز يغير الدستور ؟؟
عم محمد : اه 
أنا : طيب عارف ايه المواد اللى عاوز يغيرها ؟؟
عم محمد : لا والله بس اكيد حاجة كويسة طالما عاوز يغير يبقى فيه حاجة وحشة فى الدستور هو عاوز يغيرها
أنا : طيب البرادعى عاوز الناس تقف وراه علشان يقدر يغير الدستور ... مستعد تقف وراه ؟؟
عم محمد : ان شاء الله ربنا يقدم اللى فيه الخير 
أنا : مش خايف يا عم محمد ؟؟
عم محمد : هخاف من ايه يابيه...ايه اللى هيحصلى اكتر من كده؟
أنا : بس يا عم محمد الموضوع مش بسيط 
عم محمد : انا هخاف على ايه..؟ عيشة ومش عايشين ، كرامتنا بتنداس كل يوم قدام مستودع الانابيب ومنفذ العيش وفى الجمعية الزراعية ...وكل خدمة من الحكومة علشان اخدها لازم انضرب واتشتم وانا راجل كبير مرضاش لنفسى ان حتة عيل من دور بناتى يشتمنى ولا يزقنى 
أنا : مفهوم طبعا 
عم محمد : يا بيه سيبها على الله وقول يارب ومتخافش لينا رب اسمه كريم ومش يرضى بالظلم ابدا
انا : ربنا يحفظك يا عم محمد ويبارك لك  فى بناتك وتشوفهم شغالين ومتجوزين  ناس محترمين ان شاء الله
عم محمد : الله يخليك وربنا يوفقك انت واللى زيك ويسترها معاكم كلكم
أنا : ربنا يخليك يا عم محمد وأنا سعيد انى اتكلمت معاك النهاردة 
عم محمد : خلينا نشوفك علطول يا استاذ
انا : ان شاء الله ياعم محمد...سلام عليكم
عم محمد : وعليكم السلام

هناك ٦ تعليقات:

  1. السلام عليكم
    حوار شيق للغاية
    بس انا مش من مؤيدى البرادعى
    ولاكن بوست رائئع

    ردحذف
  2. مش شرط بس انا مؤيده فى التغيير وليس للرئاسة حتى الان ...وبعدين ده رأى الضيف وكان لازم انشره بغض البصر عن رأيى.....وسعيد جدا بمتابعتك للمدونة

    ردحذف
  3. روعة روعة ياغالي

    ....تسلم الايادي

    فعلاً عم محمد يبين لسان حال كتيييييييير من الناس

    ردحذف
  4. اعتقد ان اللى قالوا عم محمد على لساان كل واجد فينا بس مين اللى ينطق

    ردحذف
  5. الحوار جميل جدا وبسيط ويعبر عن حال أغلب المصرين البسطاء .. وعلى فكرة أنا من مؤيدي الدكتور أيمن نور وإن شاء الله هو راح يكون الرئيس.

    ردحذف
  6. انا بعشق الدكتور ايمن نور وطبعا انا معاه فى كل مطالبه التى لا يختلف عليها احد ولكنى هذه وجهة نظرى ...سعيد بتعليقك

    ردحذف